Alla vill ha förändring men ingen vill förändras. Och även när vi faktiskt vill förändras är det en stor utmaning. Fråga vem som helst som slutat röka eller börjat träna.

Utmaningen är biologisk – vår fysiska kropp har hittat en balans som den vill bevara. Alla avvikelser signalerar till systemet att något är fel. Och det är en himla tur! För tänk om en förändring i din kroppstemperatur med 10% – feber på drygt 40 grader – gick obemärkt förbi.

Denna strävan efter stabilitet, som finns i alla självreglerande system, kallas homeostas. Homeostas spiller över på vårt beteende och gör det utmanande att rucka på systemet även när vi vill det. Det kan kännas som man kämpar mot en envis termostat. Som tur är finns det verktyg för att ställa om termostaten till ett nytt läge.

Verktyg #1 – Viljan

Det viktigaste verktyget är den inneboende viljan att förändra. Och den måste vara äkta. När drivkraften är så stark “att du kan känna smaken av den” uppstår en kreativ spänning. Den ger dig bränsle att ta dig framåt mot det nya önskade läget. Var ärlig mot dig själv, vad är det du önskar innerst inne. När du vet det – kör vidare!

Verktyg #2 – Målet

Formulera ett tydligt mål – det nya önskade läget.  Ju tydligare du kan uppfatta det nya läget desto mer energi flödar in i processen.
* Kan du se det framför dig?
* Kommer det att låta annorlunda när du är där?
* Hur kommer det att kännas?

Verktyg #3 – Planen

Tänk igenom din plan noggrant och klargör detaljerna för dig själv:
* Vad ska du göra annorlunda?
* På vilket sätt?
* När?
* Hur ofta?
I vissa fall kanske du behöver boka tid med dig själv i din kalender.

Verktyg #4 – Action!

Nu är det dags att ta första steget. Och nästa steg, och steget efter det. En svala gör ingen sommar, heter det. Att bryta invanda mönster innebär att upprepa det önskade beteendet om och om igen över en längre period. Hur lång period då? Enligt min erfarenhet varierar det från fall till fall, men så länge att du inte längre tänker på att du måste göra annorlunda. Det som en gång var nytt har nu blivit normalt.

Verktyg #5 – Uppmärksamhet

Var uppmärksam på dina egna tankar och känslor på din väg mot målet. När tvivel kommer smygande gäller det att tysta “tjattret i skallen”. Genom att vara uppmärksam kan du också se de framsteg du faktiskt gör – det ger mer energi till din förändringsprocess. Du kanske inte har kommit hela vägen, men för varje steg du tar kommer du närmare ditt mål.

Verktyg #6 – Coachen

Skaffa dig en coach eller kompis, någon som kan hjälpa dig. Om personen själv har genomgått samma förändring kan du nyttja tidigare erfarenheter och undvika fallgropar. Övning ger färdighet, tänk vilken färdighet rätt övning kan ge!

När du hamnar på platån

Även om du gör allt rätt kan du hamna på en platå – ingenting händer fast du följer din handlingsplan. Platån kan kännas ändlöst lång, och nu är det nära att kasta in handduken. Uthållighet och kreativitet skiljer den framgångsrike från den som ger upp i detta läge.  Använd verktygen:
* Checka av med dig själv att förändringen du jobbar mot verkligen är den du vill ha.
* Hitta kraft i din målbild. Ta en stund och visualisera målet, känn efter hur det känns när du är där.
* Använd din uppmärksamhet och fråga dig om det behövs en justering i din handlingsplan för att utvecklingen ska ta fart igen. Även små förändringar kan ge stora effekter.
* Nyttja din coach för att få feedback.


Söker du en kompis på din förändringsresa? Jag ställer upp och delar med mig av min 20-åriga erfarenhet av förändringsprocesser. Jag hjälper företag och individer att “ställa om termostaten” genom inspiration, coachning och skräddarsydda omställningsprocesser.