Vilka företagare är framgångsrika?

april 2010

I april koras årets företagare i den kommun och den region där jag bor. Jag har själv suttit i juryn så jag vet något om de nominerade och valet av vinnare. Under juryarbetet har vi fört samtal om vad som kännetecknar ett framgångsrikt företag och en framgångsrik företagare.

Jag har själv en bakgrund inom ekonomi och vill gärna titta lite i årsredovisningen för att få en uppfattning om framgångsfaktorn. Andra har tyckt att den ekonomiska historien är av mindre värde och att allt för många företagspriser bara handlar om reslutat och tillväxt mätt i pengar. Jag är absolut benägen att hålla med, men hur mäter vi då framgång? Och framför allt, vad gör en företagare framgångsrik?

Ed Freeman har sagt:

” We need red blood cells to live (the same way a business needs profits to live), but the purpose of life is not to make red blood cells (the same way the purpose of business is not to exist to make profits).”

Formeln för framgång kanske är att leva upp till företagarens syfte med företaget, samtidigt som verksamheten genererar en rimlig vinst för att överleva. Det är antagligen också de företagare som har ett meningsfullt syfte med verksamheten som också har tillräckligt med energi och målinriktning för att komma någonstans och skapa ett hälsosamt ekonomiskt resultat.

Jag blir själv inspirerad av de entreprenörer som ”lever sin dröm” och som har ett mål med sin verksamhet som går långt bortom själva företaget. Ju större deras vision är desto mer spännande blir det. Ju fler intressenter den tar hänsyn till, och ju längre tidshorisont de siktar mot, desto mer fascinerad blir jag.

De tar också större risker och ibland blir det inte som det var tänkt. En entreprenör kan, med en beundransvärd vilje- och handlingskraft, gå från plan A till plan B, C, D, E och F om det behövs. Vi som betraktar dem från sidolinjen ser oftast bara framgången och har inte noterat, eller glömt bort, de första misslyckade försöken. Misslyckande finns förresten inte i en sann entreprenörs vokabulär – det ”vanligt folk” kallar misslyckande är bara feedback!

Låt oss i det kommande sökandet efter 2010 års vinnare av årets företagare särskilt spana på de företagare som ”lever sin dröm” och som gör det som måste göras för att uppnå sin vision. Vem av dem skulle du vilja nominera?

Detta inlägg är publicerat i Reflektioner och taggat , , , , , , , , . Bokmärk permalänken. Både kommentarer och trackbackar är avstängda.